Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Matkahaaste

archie gone lebanon

Reissuelämää ja vähän muutaki!

tiistai 22. marraskuuta 2011

Matkahaaste

Bongasin eräästä suositusta blogista matkahaasteen ja päätin, että tässä olkoon minun ensimmäinen haasteeni, ja onhan tuo aihe melekoisen sopiva. (Ja mulla on vähän pulaa aiheista, joista kirjoittaa.) Tässä olkohon siis haastetta pöytään!

1. Ikimuistoisin kohde tähän mennessä
USA, en oo monesta muusta maasta nähnyt niin hyvin poikkileikkausta, joten valtavuudellaan ja vaihtelevuudellaan jenkkilä on ehdoton ykkönen. Vai mitä sanotte noista alla olevista kuvista? Ehkä kyseessä on enemmän ikimuistoinen reissu kuin kohde, mutta menkööt!

New York
Miami Beach
Jossain päin New Mexicoa

2. Hauskin muisto reissuilta
Lähdettiin syyslomalla 2009 reissuun ensivisiitille New Yorkiin, ja menomatkalla meillä oli vaihto Lontoossa. Kentälle päästyämme juostiin Check-Iniin, ja tiskin takana oleva nainen ilmoitti lennon olevan ylibuukattu. Siitä hyvästä Virgin Atlantic kustansi meille yön lentokenttähotellissa ja maksoi 600e per naama, joten ei me valitettu. Seuraavana aamuna päästiinkin sitten uudelle lennolle.

Toinen hymyilyttävä juttu tapahtui myös New York-lennolla, kun oltiin palaamassa takaisin Road Tripiltä. En saanut unta koko lennolla, vaikka meidän aikaan oli hyvinkin yö. Finnair tarjoili aamiaiseksi kuivan kinkkusämpylän per naama, ja eipähän me niitä Karimin kans sitten voitu syödä. Istuttiin kaukana muista, joten ei voitu tarjoilla niitä kavereillekaan. Jani kuitenkin käveli puolikoomassa vessaan meidän ohi, ja matkalla hiukkasin sille, josko meidän sämpylät kelpais pojalle. Janin onnellinen ilme oli ikimuistoinen, sillä ei se yks sämpylä ollu tuonu sille muuta kuin pahan mielen. Mies tais hymyillä koko loppulennon. :)

Mielissään hotellissa eikä lentokoneessa
No okei tässä vaiheessa Jania ei ennää hymyilyttäny
3. Upein luontokohde, missä olet käynyt
Onko Grand Canyonin voittanutta? Ne mahtavat maisemat tallentu mun verkkokalvolle ikiajoiksi, siinä vaiheessa kun aurinko oli niin ylhäällä että jotain näki. :)

Toinen mahtava luontokohde oli Libanonin Jeita Grotto, missä käytiin ekalla Libanonin-visiitillämme. Tippukiviluolassa ei olis saanut paljon kuvailla, joten meidän kuvat luolasta jäi niiden kahden kuvan varaan, mitä Karim otti salaa taskusta käsin. Jeita Grotto koostuu kahdesta luolasta, joista ensimmäisessä pääsee kävelemään ympäriinsä, ja toisessa pääsee veneen kyydissä ihastelemaan luolan katosta roikkuvia tippukiviä.

Grand Canyon, voi vitsi!
Salakuva Jeita Grotton tippukiviluolista!
Jeita Grotton näkemisen jälkeen, maisemat oli siistit myös ulkona
4. Paras ranta, jolla olet ollut
En oo kauheesti kuljeskellu rannoilla, varsinkaan ko kaikki rantalomakohteet on toistaiseksi jääny multa kokematta. Mutta sanotaan nyt sitten vaikka Cocoa Beach Floridassa ja Bournemouthin ranta Englannissa! 

Tukka märkänä, sillä juuri oli heitetty talviturkki Altantille
Bournen beach, syyskuussa en tarennu enää uimaan mutta jotku hullut kävi!

5. Kohde, johon et ihastunut
Budapestissä vierailin ihka ensimmäisen reilini päätteeksi vuonna 2007. Neljä päivää kaupungissa ei auttanut mua saamaan siitä minkäänlaista käsitystä, ja se jäi loppujenlopuksi tosi hajanaiseksi paikaksi mun mielessä. Asiaa ei myöskään auttanut creepy hostellinpitäjä joka sai lempinimen Josef Stalin eikä varmaankaan sekään, että vierailtiin sekä kaupungin eläintarhassa että yhdessä niistä lukuisista kylpylöistä. Meikäläinen kun ei varsinaisesti nauti mistään kylpylähommista. Kaikenkaikkiaan en varmaan koskaan tuu käymään enää Budapestissä, eikä se haittaa mua tippaakaan.

Myös Miami Beach oli melkoinen pettymys. En oo koskaan ollu missään etelän lomakohteissa mutta tästä paikasta luulisin, että se on melko samanlainen kuin ne. Mitään muuta tekemistä ei ollu ku käydä rannalla, ihailla palmuja ja kauniita rakennuksia ja pilettää. Eipä siis juuri mitään tekemistä.

Olen tyylikäs, voiko muuta lisätä!? No ehkä sen että tuonne eläintarhaan ei olis kantsinu mennä.
Beautiful but boring, Miami Beach
6. Kohde, minne palaat aina uudelleen
Oon jo aikaisemmin tainnu mainita tätä mun mielikuvituksettomuutta näiden matkakohteiden suhteen, sillä Lontoo tuntuu olevan useammin kuin usein meikän matkakohde. Olin vakaasti päättänyt, että ensi vuonna en sinne olympialaisten vuoksi mene, mutta kuinkas käykään, aivan varmasti menen. No, turha yrittää pyristellä lempikaupungin vetoa vastaan, jee Lontoo!

Tää ei ehkä oikiasti kuuluis tähän kohtaan muuten ko mun haaveissa mutta lasken sen silti mukaan, nimittäin NYC! Oon käyny sielä kahesti ja se vetää muo magneetin tavoin puoleensa joten voin sanoa aivan hyvällä omallatunnolla, että tässä on kaupunki, missä tulen vierailemaan vielä monta kertaa.

Ylläri tässä listassa on Praha! Mun mielestä tässä kaupungissa ei oo mittään erikoista (muistan vielä sen ko ekan kerran kävin siellä reilillä ja olin aivan että VAU MITEN ISO KAUPUNKI TÄNNEHÄN EKSYY!!!) mutta jostain syystä oon käyny siellä jo kolomesti. Ja voipi olla, että ei nekään riitä.

Coven Gardenissa, en ostanu taaskaan mittään
Auringonlaskua ihailemassa Brooklyn Bridge Parkissa, onneksi oon aina niin filmaattinen!
Minä ja Mipa John Lennon Wallilla Prahassa
7. Paras ruokamuisto reissuilta
Nykin katukeittiöiden gyrot on aivan mahtavia! Kanaa pitaleivässä, sekaan vähän vihanneksia ja kastiketta joka leviää joka ikiseen paikkaan, nautitaan pilvenpiirtäjien keskellä, voiko enempää toivoa? Erityisesti mieleen on jääny se, kun road tripin viimeisenä iltana kuljettiin Karimin kans pitkin Villagea etsien gyropaikkaa ja puistoa, missä nämä viimeiset gyrot vetää nassuun. Löydettiin maailman mukavin myyjä joka möi ihania gyroja, ja sitten vielä pimeä puisto missä ne nassuttaa naamaan. Fiilis oli todella haikea, mutta ikimuistoinen!

Beirutin Bliss Streetillä myydään maailman parhaita kreppejä parilla eurolla, mun suosikki on mansikka-kinder, mikä on aivan liian suuri yksin syötäväksi mutta aivan liian pieni jaettavaksi. Kivat sokeriähkyt siitä saa, mutta se kelepaa! Tää syödään aina kadulla, sillä ostotapahtuman jälkeen ollaan lähetty aina kävelemään johonkin päin.

Tykkäsin hulluna myös Mooli's-ravintolasta Lontoossa, mikä myy intialaista ruokaa sullottuna burrito-henkisiin lättyihin. Muistaakseni neljän punnan hintaisilla rullilla lähtee nälkä, ja gyrojen tavoin kastike leviää varmasti joka ikiseen koloon. Tai mulla oli ainaki takki, kädet ja naama ihan siinä kastikkeessa. Yritä siinä sitten olla filmaattisesti lontoossa, kun oot aivan kastikkeen peitossa.

Karim ja viimeisen illan gyro
Maailman paras kreppi! Namanmanam!
Mooli'sin intialainen rulla, tässä vaiheessa kastikkeet oli vielä visusti siellä missä kuuluukin
8. Mainioin matkaseura
Suurimman osan matkoistani oon tehny Karimin kanssa, joten se tulee tietenkin tähän listaan. Koska ollaan kateltu toistemme naamoja päivittän jo melkoisen tovin, ei tarvi kauheesti miettiä miten kaveri reissussa esiintyy. Sen vuoksi ei paljo tarvitse myöskään stressata omasta reissuelostelusta, kun toinen tietää jo kulmakarvan asennosta, mitä on tulossa.

Muita mainioita reissukavereita on Mipa (ei olla kyllä pitkään aikaan oltu yhessä reissussa :/), Maukka ja Salla. Sallan kanssa on jo ehkä kaksikin (?) reissua suunnitteilla, mutta ainaki yksi. Ja voin kertoa että oon siitä enemmän kuin innoissani!!!

Karimin kanssa Beirutissa viimeistelemässä namikreppejä
Mipan kans Wienissä!!!
Syömässä Maukan kanssa Triestessä
Ben, Salla ja minä ja melkein kymmenen vuotta suunniteltu reissu!
Siinäpä se, keksin vähän omia kysymyksiä loppuun koska mun mielestä viis kysymystä oli aivan liian vähän. Koska muakaan ei haastettu tähän, en määkään haasta kettään. Mutta jos teettä tämän niin laittakaa mulle linkki niin voin tulla lurkkimaan!

Tunnisteet:

2 kommenttia:

30. marraskuuta 2011 klo 20.50 , Blogger Linda / lindaserafia.com kirjoitti...

Ihania matkakuvia! Sun matkahaasteessa olikin enemmän kysymyksiä ku mun tekemässä :) Pitääkin jatkaa blogin lukemista pidemmälle ;)

 
30. marraskuuta 2011 klo 21.33 , Blogger Inka kirjoitti...

Jee kiitti! Kuvat on kyllä omiaan herättämään matkakuumetta, ja siihen kun lisää tämän kelin niin kohta on (toivottavasti) liput varattuna jonnekin jännään paikkaan!

 

Lähetä kommentti

Antaa tulla!

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu