Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Vuosi maailmalla, osa 2

archie gone lebanon

Reissuelämää ja vähän muutaki!

perjantai 7. joulukuuta 2012

Vuosi maailmalla, osa 2

Niinhän siinä kävi että en malttanu odottaa kovin montaa päivää että pääsin jatkamaan tätä mun vuosikatsausta! Näin pimeänä vuodenaikana on vaan niin mahtavaa fiilistellä menneitä reissuja ja katella niitä samoja kuvia kerta toisensa jälkeen.

Viimeksi jäätiin huhtikuuhun, joten jatketaan sitten toukokuusta. Leikkasin ledan kuun alussa (tämä oli yksi vuoden merkittävimpiä tapahtumia joten se on pakko mainita!), ja lähdin viikon päästä siitä Pariisiin Sallan kanssa. Oltiin reissussa vajaa viikko ja se oli mahtava! Säät sattu kohilleen ja vaikka kartanlukutaidot ei ehkä siitä maailman parhaasta päästä ollu, nähtiin kaikki mitä haluttiin ja paljon enemmän.. Ehkä heti ens vuonna en oo uudelleen lähössä Pariisiin mutta aivan varmasti vielä joku päivä!

Reissun ekana päivänä fiilisteltiin ihan mielissään riemukaarella, missä autoja huristeli ohi niin että meinas alle jäädä

Koska aurinko paistoi, päätettiin pystähyä vähäksi aikaa välikuolemaan minnekäs muualle kuin Eiffelin huudeille!

Vaikka torniin asti ei kivuttukaan, käytiin ihastelemassa Pariisia korkeammilta maisemilta käsin Sacre Coeurin portailta

Touokuussa mun reissailut ei jääneet tuohon yhteen, vaan kuun puolenvälin tienoilla pakattiin Karimin kanssa rinkkamme (tai minä pakkasin omani, Karim Eemelin lainarinkan) ja suunnattiin Balkanille reilaamaan. Pariisin reissun paluumatkalla mun matkalaukku jäi reissun päälle, ja siinä tietysti kaikki mun tavarat. Reissujen välissä oli vaan kaks päivää, joten mun piti kahen päivän aikana metsästää kaupungilta kaikki kamat uusiksi. Pahinta päänvaivaa aiheuttu tietysti kameran laturi, mitä ei meinannu löytyä mistään! Onneksi stokkalta löytyi yleislaturi, mistä olen ikuisesti kiitollinen!

Reili oli hurja seikkailu, ja meidän reitti kulki Ateenasta Thessalonikiin, sieltä Skopjeen, Belgradiin, Zagrebiin, Ljubljanaan ja lopulta Venetsiaan. Kaks viikkoa meni melko nopeasti, mutta ehittiin onneksi ottaa myös iisisti, vaikka aikamoista paikasta toiseen juoksemistahan se oli!

Ensimmäinen etappi oli KUUMA Ateena ja siellä käytiin tsuumailemassa maisemia tietysti Akropoliin ylhäisimmästä kolkasta

Kuljettiin kaupungissa jalan, mutta noista vaijereista päätellen jollain muulla kulkupelillä olis myös päässy
Katufiilistelyä Thessalonikissa, missä oli edelleen kuuma mutta pieni ruokamyrkytys vähän heikensi tunnelmaa
Päästiin veden äärelle ja minä olin ainakin erittäin mielissäni. Oikiasti tuo vesi oli superlikaista joten uimaan ei missään nimessä menty.

Saavuttiin bussilla Skopjeen eksyttiin heti. Onneksi paikalliset oli kuitenkin superavulaita ja löydettiin lopulta hostelliin, vaikka oli jo yö.

Yhen yön jälkeen vietiin kamat säilöön ja kierreltiin kaupunkia päivän ajan. Ehdittiin nähdä hyvin kaikenlaista, mm. hirviä rankkasade.

Tekstit mistä en tajua mitään, viehättää aina. Toivottavasti täsä ei oo mittään rasistisia haistatteluja, kuvan otin belgradilaisesta seinästä

Tähän kuvaan tiivistyy meidän Belgradin tunnelmat. Sateesta huolimatta kaupunki oli reissun siisteimpiä!
Meikä fiilistelemässä Sarajevon vihreyttä, tuo puisto oli nimittäin aivan mahtava!

Kaupungin keskustan ulkopuolelta löytyi myös melko siistin näkösiä mestoja, etittiin joen alkupäätä mutta ei koskaan löydetty sitä.
Zegrebissa oli taas kuuma, mikä oli ihan tervetullutta vaihtelua viikon vesisateen jälkeen. Käytiin vähän tsuumailemassa taas maisemia.

Ei kuitenkaan kauaa jaksettu kun oli pakko ottaa päikkärit! Eka yritys loppu vesisateeseen, joka onneksi lakkas vähän ajan päästä.
Fiilisteltiin lenkkareita Ljubljanassa!

Ehkä reissun ainua yhteiskuva, tässä vaiheessa aletaan olla jo meleko ryytyneitä, mutta sehän kuuluu asiaan!
Venetsia ja VIIMEIN sitä gelatoa!! Tai no tuo ei ollut kyllä ehkä sitä kaikkein perinteisintä, mutta tulipahan syötyä. Karimin maku oli rucola.

Reilin vika päivä ja kanaali-ihastelua helteessä.
Jos totta puhutaan, oltiin reilin jälkeen aika puhki. Siinä se oli kyllä vähän ideakin, että toukokuussa reissataan niin että maltetaan olla koko kesä Suomessa. No, kolme kuukautta ei ihan tullu täyteen, kun vajaan kahden kuukauden päästä reililtä palattuamme eli heinäkuussa lähettiin taas reissuun, Ei tosin mihinkään hullun eksoottiseen mestaan, mutta ulukomaille kuitenkin.

Eli Ruotsin Luulajaan, kun oli vuosipäivä. Ja sieltä tultiin sitten sormus nimettomässä takaisin, mutta en oo aikasemmin tainnu näyttääkään että mimmonen sormus se oli!

Ei menny muuten reissun vaatevalinnat aivan nappiin! Otin vaan shortsit mukaan ja lämmintä oli lopulta se +15!

Kuuden vuoden yhteiselon mahtava juhla-ateria... Kun muut mestat oli kiinni!

Niin ja se sormus. Karim askarteli sen hirviällä kiireellä ennen lähtöä, ja onhan se hieno! Säilytysalustana toimi tyylikäs pakasterasia.

Elokuun lopussa oltiin taas tien päällä. Bongasin netistä superhalavat lennot Köpikseen ja sinne piti päästä! Sain kaverikseni Mipan, joka oli ihan parasta matkaseuraa sillä mimmihän on parin kuukauden ajan asunut Köpiksessä joten se oli hirveän asiantunteva opas! Eli munhan ei sitte tarttenu muuta ko seurata sitä, heleppo reissu siis! :D

Löydettiin joku söpö pikkukatu missä oli seinä täynnä lasten piirrustuksia mitä piti sitte tietty ihastella

Karusellin kyydissä Tivolissa, oli kuulkaas melkoisen tunnelmallinen mesta auringonlaskun jälkeen!

Mipa fiilistelemässä tuttuja huudeja Nyhavnissa.
Elokuun reissun jälkeen pitiki sitten vähän tsempata, kun treenikausi alkoi. Syyskuussa treenattiinkin sitten kisoihin (lue: meikä treenautti muita), jotka oli lokakuun alussa Brightonissa. Meitä lähti sinne ihan hirviä porukka ja kaikki tietty samalla lennolla, missä istuessa tuntu että ainakin puolet koneesta on tuttuja. Ihan hauska sinänsä. :) Vietetiin vajaa viikko Brightonissa minkä aikana nähtiin Mipaa, käytiin Lontoossa ja istuskeltiin aika paljon Brighton Centressä kisoja katellen. Onneksi siinä oli vähän väliaikoja, milloin ehti ihastella ihanaa Brightonia.

Aivan reissun aluksi päästiin käymään myös Finskin loungessa, Helsinki-Vantaalla, mikä oli ehkä siistein lounge misä oon ikinä eli tämän vuoden aikana käyny. Pisteet Finnairille siis!

Makoisaa lounge-sapuskaa, nams!

Käytin Lontoon tubea ehkä kolmannen kerran ikinä, ja olihan siellä kävelemistä

Notting Hill, Karim ja supermini Mini.

Perusjuttuja Brightonissa, ei haittais muakaan jos tämmönen olis takapihalla

Tätä katua kuljettiin joka ikinen päivä Brightonissa, että päästiin hotellillta Sainsbury'siin. Tuli syötyä vähän juusto ja mansikoita..

Lokakuussa päästiin reissuun vielä toisenkin kerran, kun sain järkättyä meille laivamatkan Pietariin! Se olikin semmoinen elämys, ettei varmasti ihan heti unohdu. Näin nimittäin vanhoja kavereita kymmenen vuoden takaa, ja tuon kymmenen vuoden aikana ei oltu oltu lainkaan yhteydessä! Oli siis melkoisen jännittävät tunnelmat kun seikkailtiin pitkin Pietaria ja Kronshtadtia.

Tässä samassa paikassa otettiin varmaan samanlainen kuva sillon 2003, mutta ei ainakaan mun kameralla.

Kronshtadtin kirkko on varmaan ainoa, minkä oon nähny noin puhtaana!

Karim oli innoissaan talvipalatsin edustalla, vaikka meidän seurana olikin ihan hirviä tihkusade. Ei siltikään menty sisälle asti.

Meikä veteli munkkia naamaan neuvostotyylisessä kahvilassa, missä palvelu oli huonoa mutta munkit hyviä (ja superhalpoja!).

Marraskuulle sijoittunut vuoden viimeinen reissu oli jälleen Saksaan (kuten myös viime vuonna, aikamoinen sattuma!). Sinne mentiin myös halpojen lentojen houkuttelemina, sillä lennot Helsingistä sai 80 eurolla, ei paha siis. Suunnitelmissa meillä oli juhlistaa meidän synttäreitä vähän etukäteen mutta myös kierrellä tuolla Karimin entisessä kotikaupungissa vähän tsuumailemassa tuttuja mestoja ja tavata Karimin setää perheineen. Viimeinen suunnitelma ei kuitenkaan toteutunut, sillä ei saatu Karimin setää kiinni, vaikka koitettiin soittaa usean päivän ajan monta kertaa päivässä! Jotain jäi siis seuraavalle kerralle odottelemaan..

Ampelmanneja! Niitä oli kyllä joka puolella kaupunkia, eikä pelkästään idässä vaan lännessä. Vissiin turistien huvitukseksi.

Meikä fiksuna muurilla East Side Galleryssa. Luultiin että nää graffitit oli hienoja mutta ei tiedettykään mimmosia taideteoksia oli vielä edessä!

Karim vanhalla kotipysäkillä. :)

Huh, siinäpä oli teille aikamoinen kuvasatsi! Tämän vuoden aikana tuli tehtyä 11 ulkomaanreissua, joista kaikki oli jollain tasolla myös työmatkoja. Vierailin 18 (!!) maassa ja 29 kaupungissa, huh. Tää vuosi oli siis melko hyvä reissuvuosi, ja toivotaan samanlaista myös ens vuodelle.

Tajusin muuten tuossa laskelmien lomassa että meidän maaliskuiselta eurotripiltä jäi mainitsematta Düsseldorf ja Luxemburg, joista ei oo kuvia. No, ei maha mittään!

Tunnisteet: ,

7. joulukuuta 2012 klo 22.49 , Blogger Linda / lindaserafia.com kirjoitti...

Huh, oot kyllä reissannut ihan hulluna!! :D Oletko maininnut, mitä työtä teet kun kaikki on olleet osittain myös työmatkoja? :) Täytyy toteuttaa tämä postausidea itsekin!

Bongasin kuvistasi Vagabondin loaferit, jotka ovat minunkin matkustelukengät! :D Ihan loistavat jalassa ja niillä jaksaa talsia pitempiäkin matkoja! Nyt minua itseasiassa alkoi vähän huoletta, olenko heittänyt ne roskiin, kun ovat jo niin kovia kokeneet :( Toivottavasti en!

8. joulukuuta 2012 klo 9.51 , Blogger Inka kirjoitti...

Joo tänä vuonna oli kyllä tuuria matkassa kun pääsi reissaamaan noin paljon! :) Oon maininnut joskus työni, työskentelen tällä hetkellä matkailutoimittajana joten tuo reissaaminen on onneksi pakollista. :D

Älä sano mitään noista kengistä.. Ostin ne joskus muutama vuosi sitten ja ne on niin huiput että en oo juuri muita käyttäny. Jo viime kesä meni sillä ajatuksella että heitän ne roskiin syksyllä mutta en millään raski! Ehkä käyn kysymässä suutarilta, voiko niille tehdä enää mitään ennen kuin päätän luopua niistä lopullisesti. Olis pitäny olla kaukaa viisas ja ostaa kaks paria..

Ja toteuta ihmeessä sama postaus, nää on niin hyviä kun saa uusia matkaideoita muilta tai sitten voi vaan tyytyä kateellisena ihastelemaan, mitä ihania mestoja muut on nähny!