Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Kameramietelmiä

archie gone lebanon

Reissuelämää ja vähän muutaki!

keskiviikko 29. helmikuuta 2012

Kameramietelmiä


Ylläoleva lehtileike on piinannut mua koko tämän viikon. Leikkasin sen Kalevasta muutama päivä sitten, sillä halusin aktiivisesti pohdiskella, olisiko mulla tarvetta uudelle kameralle. Olympuksen PEN -pikkukamerasta oon haaveillut jo pitkän aikaa, siinä kun olis ilmeisimmin järkkärilaatua pokkarikoossa. Miten ihana se olis reissuilla! Käsi ylös ne joita kyrsii roudata järkkäriä ja painavaa linssiä pitkin maailmaa!

Niin tosiaan, nyt tai siis tänään sen kameran saisi 250 euron alennuksella eli hintaan 349e Rajalan verkkokaupasta, mutta taitaa käydä niin että jää multa ostamatta. Usean päivän pohtimisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että en jaksa uskoa, että laatu yltäisi samalle tasolle järkkärin kanssa, ja mun täytyy valitettavasti jo töidenkin puolesta roudata järkkäriä reissuissa. Vaikka ihanalta se kyllä kuulostaa, hyviä kuvia ilman hartiasärkyä ja jumalattoman kokoista kameraa laukussa.

Pokkari vs. järkkäri
Mulla on käytössä vuonna 2007 ostettu Canonin 400D -järkkäri, joka on kyllä palvellut hyvin. Käytän sen mukana tullutta kittilinssiä (18-55) silloin tällöin, mutta pääasiassa kuvaan valmistujaislahjallani, viime kesänä ostetulla 50mm f/1.4 -linssilläni. Molempia linssejä on kuitenkin roudattava messissä aina matkoilla, sillä mikään ei oo pahempaa kuin tilojen tai maisemien kuvaaminen 50 millisellä tai annosten kuvaaminen kittiputkella. Hankintalistalla on uusi laajakulmalinssi, mutta se saa odottaa vielä, sillä oon pärjänny näillä aivan hyvin. Mulla oli ennen tuota uutta 50mm -linssiä käytössä sama 50mm mutta 1.8 -versio, ja voi pojat että se oli kevyempi! Vasta kun sain käsiini tuon 1.4:sen tajusin, että miten muovinen kapine se 1.8 onkaan! Siis hyvässä ja pahassa, nyt mun kamera linsseineen painaa jo monta kiloa.

Järkkärin lisäksi mukana on monesti pokkari, vaikka viime reissuilla se on yhä vähemmän ja vähemmän mukana. Nykyään meillä on monesti niin, että mulla on järkkäri ja Karimilla pokkari. Ostettiin jenkkireissun menomatkalla lentokentältä Panasonicin Lumix -sarjan DMC-TZ10, joka ilmeisesti oli silloin hinta-laatusuhteeltaan paras pokkari. Olis varmasti, jos osaisin käyttää. On nimittäin jääny melko vähiin tuo pokkarin käyttö tuon uuden linssin myötä. ja vielä puoli vuotta oston jälkeen en tunne tuon kameran manuaalisäätöjä. Ehkä olisi aika opetella...

Millainen kuvauskalusto teillä on messissä reissussa? Ja haaveileeko kukaan muu "pikkujärkkäristä"?

Ps. Mulla on ollu asiaa jo kolmensadan postauksen verran, älytöntä!

Tunnisteet:

7 kommenttia:

29. helmikuuta 2012 klo 20.18 , Blogger Anni kirjoitti...

Tiedän tunteen niiin hyvin kun parikilonen järkkäri painaa laukussa ja jonka mukaan mahduttamiseksi oon joutunut tinkimään muusta reissun kannalta tarpeellisesta!

Mä en sinänsä usko vielä noihin minijärkkäreihin, koska on niin "uus juttu", että hinnat on vielä tosi korkeet ja ominaisuuksia kehitetään jatkuvasti parempaan. Veikkaan että parissa vuodessa noiden hinta-laatusuhteelle käy samalla tavalla kun järkkäreille on käynyt about vuodesta 2007 lähtien, eli hinnat on laskenu huimasti samalla kun tekniikka on kehittynyt.

 
1. maaliskuuta 2012 klo 0.33 , Blogger Laura/ My post-University life kirjoitti...

Mä voisin lämpimästi suositella tuota Olympus PEN:tä. Mulla on nyt ollut se pari kuukautta ja olen täysin rakastunut siihen :) Ja kuvanlaatu on ihan mieletön. Olen käyttänyt myös järkkäriä (en omaa tosin) paljon ja kuvanlaatu on mielestäni todella samanlainen. Okei, en ole kyllä ammatikuvaaja mutta näin harrastekuvaajan silmiin se näyttää samalta. Tosin se järkkäri on jo melkoisen vanha joten sillä voi olla tietysti vaikutusta asiaan.

Mutta rakastan tuota "minijärkkäriä" juuri sen takia että se ei paina paljon ja aina voi ottaa mukaan reissuun kuvanlaadusta tinkimättä!

Ja ihan loppuun pitää todeta, että olen stalkkaillut blogiasi jo jonkun aikaa mutta en ole vaan saanut aikaseksi kommentoida, mutta siis reissujuttujasi on todella kiva lukea!

 
1. maaliskuuta 2012 klo 1.03 , Blogger Eveliina kirjoitti...

Mä pelkään joka päivä hajottavani järkkärini kun kuskaan sitä kaikkialle... Noh, eipä mulla mitään kalliita vehkeitä kyllä ole, mutta toivottavasti joskus on. Tosin ehkä mulle riittäisi tollainen PEN, kun en mikään loistokuvailija ole... mutta, mieluummin kuitenkin haaveilen hienoista linsseistä kuin kakkoskamerasta. Silloin kun ei vaan voi ottaa kameraa mukaan niin puhelin saakoon kelvata.

 
1. maaliskuuta 2012 klo 2.47 , Blogger Milla - Pingviinimatkat kirjoitti...

Kyllä ottaa pannuun niin vietävästi välillä järkkärin roudaaminen, mutta ei siihen pokkariinkaan ole oikein paluuta. Meillä minä kuvaan 550D:llä ja kahdella linssillä, joista toinen on samainen 50mm kuin sinulla. Se on ihan paras linssi ikinä (siis käsilaukkuun mahtuvista). Tarkoitus on tehdä tarkempaa postausta noista mukanamme raahattavista kuvausvermeistä, meinaan niitä piisaa.... Ja vaikka olen alistunut raahaamaan järkkäriä, niin silti aina haaveilen Fujifilmin Finepix x100 kamerasta http://www.finepix-x100.com/ Tuo olis ihana ja kovasti siitä olen kuullut kehuja. Mutta voi sitä hintalappua sitten taas...

-Milla-

 
1. maaliskuuta 2012 klo 8.25 , Blogger Inka kirjoitti...

Anni: Totta tuokin, ja mielelläni nyt jaankin tuon ajatuksen sun kanssa että ei ala harmittaa että kamera jäi hankkimatta! :) Katsotaan sitten parin vuoden päästä, miten noita on markkinoilla ja millä laadulla.

Laura: Tsekkasin sun blogista kuvia ja aika hyvältä näytti! Päätin kuitenkin juuri pitäytyä uskomassa, että ei se niin hyvä voi olla, huolimatta siitä miltä nuo kuvat näyttää. Kiva että oot viihtyny! :) Ja tosiaan, Lontoo, nam!

Eveliina: Mulla ei jostain syystä pelota kameran rikkoutuminen reissussa, johtuuko se sitten siitä että se on ottanu jo jonku verran damagea vuosien varrella vai hyvästä matkavakuutuksesta, mutta välillä kohtelen kameraa melko ronskin ottein. Mitä uuteen linssiin tulee, se on sitten täysin eri asia, sen huomaan pakkaavani pehmusteihin aina jopa olkalaukussa. Mutta ehkä se, että linssi maksoi suurinpiirtein yhtä paljon kuin runko selittää sen.

Pingviinimatkalaisten Milla: Joo sulla varmaan on ihan mukavasti viime viikoilta kokemusta tuosta kameran roudaamisesta. Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla teidän reissun kuvauskalustosta, ainakin sillä tuntuu saavan ihan mielettömiä kuvia. Tosin kuvien perusteella näyttää aika järkäleeltä se, mitä roudaatte mukananne. Ja saatan jakaa haaveesi tuosta Fujifilmistä, aika upealta vaikuttaa!

 
7. maaliskuuta 2012 klo 11.21 , Blogger Nella kirjoitti...

Vaikka salaa haluaisinkin, en pysty luopumaan 600D:stä ja nappaamaan meidän testivoittajapokkaria messiin. Oon jotenkin niin rutinoitunut siihen, että niskat ja selkä on aina vääräällään. Tosin hyvässä repussa jaksaa kantaa canonia ja salamaa sekä tietty omaa putkiarsenaalia.

Mut siis, olishan pikkupokkari nyt kätevä. :)

 
7. maaliskuuta 2012 klo 20.13 , Blogger Inka kirjoitti...

rva ruusunen: Totta, asenteestahan se on kiinni. Ja mulla ainakin hajoaa käpy hetkessä jos pitää pokkarilla kuvata, en millään oo tyytyväinen sen tuottamaan kuvanlaatuun. Täytynee siis kärsiä sen edestä. :)

 

Lähetä kommentti

Antaa tulla!

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu