Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Matkalla Luulajassa

archie gone lebanon

Reissuelämää ja vähän muutaki!

keskiviikko 25. heinäkuuta 2012

Matkalla Luulajassa

Viikonloppuna hypättiin auton kyytiin ja suunnattiin kohti Ruotsin rajaa. Meillä oli Karimin kanssa kuudes vuosipäivä ja haluttiin juhlistaa sitä vähän erikoisemmalla tavalla, sillä aikaisempina vuosina me ollaan käyty leffassa ja känkyllä, ehkä kävelyllä ja se on ollut siinä. Viime vuonna koko vuosipäivää ei juuri ehditty edes ajatella kaikkien reissujen vuoksi, mutta nyt tuli semmoinen fiilis, että vois panostaa ja kunnolla. Niinpä me varata törräytettiin hotelli Luulajasta, joka sijaitsee muutaman tunnin ajomatkan päässä Oulusta, ei paha siis.

Joka ikinen kerta Haaparannalla vieraillessani jaksan ihmetellä sitä, miten heleposti ulukomaille todellisuudessa pääsee. Ei tartte muuta kuin valita kaista ja painaa kaasua ja niin ollaan jo muilla mailla. Todellisuudessa Haaparannallahan pärjää suomella varsin hyvin ja luultavasti sillä olis pärjänny myös Luulajassa, mutta sehän olis ollu vähän niinko olis Viroon menny ja puhunu siellä suomea.

Meille sattu aivan tajuttoman kehnot kelit, sillä mää olin varautunu vähintäänkin helteisiin ottamalla mukaani ainoastaan shortsit ja melko lyhyen mekon. Aivan viime sekunneilla ennen lähtöä tajusin napata mukaan farkku- ja villatakin ihan vaan kaiken varalta, ja lopulta tepastelin pitkin kaupunkia molemmat pusakat niskassa. Pahimmillaan iltapäivällä ei ollu ko 11 astetta lämmintä, joten siinä vaiheessa ei aivan pikkumekolla tarennu.

Ite kaupunkia ei ihan hirviästi keretty nähä. Siinä vaiheessa kun kirjauduttiin sisään hotelliin väsytti sen verran paljon, että nukahettiin makiasti päiväunille pariksi tunniksi. Sinä aikana kaikki kaupat meni kiinni, joten niitä ei nyt ainakaan käyty tsuumailemassa, vaikka oonki joskus aikasemmin käyny Luulajassa ihan vaan shoppailemassa joten sitä tekemistä siellä olis riittäny.

Leffaakin mietittiin, mutta lopulta illan elokuvatarjonta oli niin surkea, että päätettiin jättää menemättä. Oltiin oltu aluksi ihan fiiliksissä että käytäisiin kattomassa uus Batman, mutta kuinka ollakaan, se tulikin Ruotsinmaalla ensi-iltaan vasta seuraavan viikon puolella, joten se siitä. Sen sijaan käveleskeltiin ympäri keskustaa ja kesälauantai-illan Luulaja oli typötyhjä. Keskustan kävelykadulla oli superrauhallista, eikä vastaan tullu ko muutama hassu ihminen.

Etittiin päivätolkulla ennen reissua kaupungista jotain hyvää ravintolaa, ja lopulta löydettiin yks meille sopiva. Melko rähjäinen, kaukana keskustasta sijaitseva meksikolainen olis täydellinen paikka käydä vähän vuosipäiväillallisella. Etittiin sitten tietty sitä paikkaa ihan hyvä tovi, ja kun lopulta päästiin ravintolan pihaan oli meitä vastassa lappu, joka ilmoitti puljun olevan kesäsesongin aikaan suljettuna kaikki illat.

Niinpä niin. Mentiin sitten känkylle.

Navat pullollaan käytiin vielä iltakävelyllä puistossa, joka muistutti enemmän kyllä metsää. Pitkin kävelyreittiä oli useita hiekkarantoja ja nuotiopaikkoja, mihin varmasti oltais jääty istuskelemaan, ellei olis ollu niin kylmä ilma. Tunteroisen kävelyn jälkeen oltiin kuitenkin enemmän kuin valmiita palaamaan lämpimään hotelliin, missä meitä odotti kuuma kylpy - noita hotellivierailujen kohokohtia.

Luulaja oli kyllä mainio vierailukohde tuommoiselle lyhyemmälle reissulla, tai mun mittapuulla tuo oli melko pitkä visiitti, sillä oon aikaisemmin käyny siellä kaks kertaa, joista molemmat oli päiväreissuja. Pitäisi muutenkin harrastaa tuota lähialueiden ulkomaanmatkailua paljon enemmän, sillä eipä sitä tiiä mitä helemiä tuolta Ruotsin pohjoispuoleltakin löytyy. Vinkkejä?

Tunnisteet: ,

25. heinäkuuta 2012 klo 16.16 , Anonymous Tiina M. kirjoitti...

Grattis på årsdagen! Tuonne Luulajaanhan vois vaikka joskus ajellakkin kun se ei kuitenkaan sen kauempana oo. Ja saattais jopa osata iliman eksymistä :D

Oon monesti aatellu että Kukkolankoskia pitäs käyä joku kerta kattoon samalla kun Haaparannasa käypi, tosin se ei oo Ruotsin puolella mutta kuitenki :)

25. heinäkuuta 2012 klo 18.22 , Blogger Nana kirjoitti...

hmm siis mitä tarkottaa 'känkky' suomennettuna? syömistä ravintolassa? :D

t. satakuntalainen :<

25. heinäkuuta 2012 klo 21.03 , Blogger Inka kirjoitti...

Tiina: Kiitti tästäkin! :) Jos et oikiasti oo muka käyny ikinä niin kannattaa, ihan mukavaa vaihtelua Haaparannalle. En tiijä misä on Kukkolankosket mutta täytyypä ottaa selevää!

Nana: :D heh. Känkky on pizza mutta ei mikään kotipizza vaan semmonen kunnon känkky eli halavasta ja vähän epämääräsestä paikasta ostettu. Pittää näitä oululaisia ilimasuja välillä aina viljellä. :)